Проєкт держбюджету-2021 друге читання: аналіз та висновки АМУ

185

26 листопада Кабінет Міністрів України схвалив проєкт Державного бюджету на 2021 рік до другого читання і направив його на розгляд Верховній Раді України.

Асоціація міст України проаналізувала підготовлений до другого читання проєкт Закону України “Про Державний бюджет України на 2021 рік” № 4000 від 14.09.2020 в частині бюджетної забезпеченості територіальних громад.

Проєкт Держбюджету-2021 передбачає переведення на прямі міжбюджетні відносини 1438 громад, що відповідає новому адміністративно-територіальному устрою. Для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій передбачено 15,7 млрд грн базової дотації.

До другого читання обсяг додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я зменшено на 2,0 млрд грн (-23,3%) до 6,598 млрд грн.

⇒ За підрахунками АМУ, у Держбюджеті-2021 необхідно передбачити не менше 14 млрд грн додаткової дотації на здійснення видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, в тому числі переданих з районного рівня. Також АМУ звертає увагу на те, що у держбюджеті доцільно передбачати відповідний розподіл цієї дотації між бюджетами місцевого самоврядування.

► ОСВІТА
На 2021 рік до другого читання зменшено обсяг освітньої субвенції на 2,9 млрд грн (-2,8%) до 99,6 млрд грн.
⇒ Проте за підрахунками Асоціації міст України, обсяг освітньої субвенції має складати не менше 138 млрд грн, щоб врахувати підвищення мінімальної заробітної плати до 6500 гривень.
Варто відзначити, що у проєкті до другого читання передбачено нову субвенцію на створення центрів культурних послуг в обсязі 300,0 млн грн.

►ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я
На 2021 рік до другого читання збільшено обсяг видатків на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування на 56,0 млн грн (+0,05%) до 123,494 млрд грн.
⇒ За розрахунками АМУ на реалізацію Програми державних гарантій медичного обслуговування населення необхідно передбачати у держбюджеті на 2021 рік не менше 175,8 млрд грн.
Обсяг фінансування медичних послуг, передбачений проєктом держбюджету на 2021 рік, не враховує збільшення мінімальної заробітної плати на 38 % (до 6500 грн), рівня інфляції на 11,6%, невідповідність вартості послуг, встановлених НСЗУ – собівартості на 20%. З врахуванням цих показників додаткова потреба програми медичних гарантій складає 52,2 млрд грн (на підвищення мінімальної заробітної плати – 103,4х0,5х38%=19,6 млрд грн, де 0,5 частка заробітної плати у видатках на медицину; врахування інфляції 103,4х11,6%=12 млрд грн; приведення вартості послуг до реальних витрат – 103,4х20% = 20,6 млрд грн).

►СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
Як і у першому читанні заплановано: 305,1 млн грн субвенції на виплату грошової компенсації на житло сім’ям ветеранів; 248,4 млн грн субвенції на виплату грошової компенсації на житло для внутрішньопереміщених осіб; 50,0 млн грн субвенції на виплату грошової компенсації для сімей учасників бойових дій; 12,307 млн грн субвенції на виплату грошової компенсації для сімей учасників Революції Гідності. Збільшено до другого читання обсяг субвенції на проєктні будівельно-ремонтні роботи, придбання житла дітям-сиротам на 11,375 млн грн (+1,4%) до 806,759 млн грн. Передбачено нову субвенцію на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі в обсязі 274,2 млн грн.

► МІСЦЕВИЙ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК та ЖКГ
До другого читання передбачено:
зменшення обсягу Державного фонду регіонального розвитку на 4,86 млрд грн (-51,9%) до 4,5 млрд грн;
– субвенцію на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій в обсязі 6,0 млрд грн;

⇒ АМУ переконана, що замість субвенції на соціально-економічний розвиток необхідно збільшити обсяг ДФРР до 14,2 млрд грн (1,5% прогнозного обсягу доходів загального фонду проєкту держбюджету на відповідний бюджетний період).

ДФРР – це фінансування інвестиційних програм і проектів за чітко визначеною стратегією. Фінансування проектів відбувається за комплексним стратегічним планом і згідно чіткого бюджетного розпису, тому кошти на реалізацію проєктів гарантовано потрапляють до бюджетів громад вже на початку року. А не хаотично і наприкінці бюджетного року, як це відбувається із субвенцією на соціально-економічним розвиток.
спрямування 35% до бюджетів місцевого самоврядування субвенції на фінансове

  • забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах;

⇒ Асоціація міст України не підтримує спрямування 35% субвенції на дороги як компенсатор втрат бюджетів громад від акцизу на пальне, оскільки: обсяг не відповідає втратам акцизу на пальне і належному обсягу субвенції на вулиці і дороги у населених пунктах; нестабільний обсяг надходжень, норма тимчасова (лише на 1 рік); обмежуються напрямки використання коштів. АМУ наполягає на збереженні зарахування до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування частини (13,44%) акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального на постійній основі.

  • субвенцію на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості в обсязі 500,0 млн грн.

УВАГА! Детальніше про бюджетну забезпеченість територіальних громад у Держбюджеті-2021 другого читання у Аналітичній довідці АМУ.

Аналітичний центр АМУ

Коментарі