Вже в травні місяці поточного року мешканці міста отримають комунальні платіжки з новими підвищеними тарифами. У зв’язку з цим особливої актуальності набувають питання, пов’язані з отриманням житлової субсидії – кому призначена, як правильно розрахувати, куди звернутися за отриманням, які документи надати, і ряд інших.
Кому тепер будуть призначати субсидії?
Слід зазначити, що тепер отримати комунальну знижку стане простіше – з 1 травня в Україні починають діяти нові правила її оформлення.
Кому призначається?
На субсидію може претендувати будь-яка сім’я (або будь-яка людина), якщо протягом року ніхто з членів сім’ї не робив одноразової купівлі на суму, що перевищує 50000 грн. При цьому, під такою купівлею розуміється як річ, куплена в кредит або розстрочку, так і оплата послуг на таку суму. Крім того, це може бути одноразовий внесок за квартиру у споруджуваному будинку.
Відзначимо, що всі інші обмеження для оформлення субсидії, що діють до 1 травня 2015 року, скасовані. Тепер на неї можуть розраховувати також і сім’ї, в яких хтось володіє кількома житловими приміщеннями або декількома автомобілями, або в них є працездатні люди, які не працюють. Крім цього, на субсидію можуть претендувати і ті, хто орендує житло (раніше це було неможливо). У цьому випадку необхідно мати договір оренди житла і відкритий орендарем рахунок на оплату комунальних послуг (для цього треба отримати згоду господаря квартири). Виняток з цього обмеження – це купівля ліків або оплата медичних послуг на 50000 грн. і вище. Отримають субсидію ті сім’ї (або одинокі мешканці), у яких сукупна сума щомісячних витрат на комуналку перевищує встановлений державою відсоток від щомісячного доходу. Такий відсоток іменується державою як обов’язковий платіж за послуги ЖКП.
Як розрахувати обов’язковий платіж?
Обов’язковий розмір платежу розраховується в кожному випадку індивідуально і залежить тільки від доходів сім’ї. При цьому враховуються доходи, отримані особами без урахування податку доходів фізичних осіб.
Як оформити субсидію?
Для призначення субсидії громадянин повинен подати до управлінню соціального захисту населення за місцем реєстрації лише два документи. Це заява про призначення житлової субсидії та декларація про доходи та витрати осіб. До 15 квітня і в жовтні ці документи прийдуть всім користувачам комунальних послуг разом з платіжкою та інструкцією щодо їх заповнення. Необхідно лише їх заповнити і віднести особисто до управління соціального захисту або надіслати поштою, бажано рекомендованим листом, з повідомленням про вручення. Після призначення субсидії спеціалісти управління самостійно будуть надавати запити в усі комунальні служби, МЖЦ, а також до Державної фіскальної служби і Пенсійний фонд з метою перевірки даних, зазначених громадянами у декларації.
Якщо вказані недостовірні дані?
Якщо після перевірки даних виявиться, що платник зазначив невірні або неповні дані в декларації та заяві, то можливі такі наслідки:
– при зазначені неправильної суми доходу перераховується розмір субсидії;
– при приховуванні якогось виду доходу субсидія зніметься повністю. При цьому, людина повинна буде повернути державі перераховану раніше суму субсидії у подвійному розмірі.
Слід пам’ятати, що спеціалісти управління соціального захисту мають право проводити вибіркові перевірки матеріально-побутових умов домогосподарств – як на етапі розгляду документів на оформлення субсидії, так і в будь-який момент після її надання.
У першому випадку, якщо будуть виявлені додаткові джерела доходів, не зазначені у декларації (наприклад, людина здає в оренду житлове приміщення або його частину, працює без оформлення трудових відносин, та ін.), то в нарахуванні субсидії їй буде відмовлено.
В іншому випадку настануть наслідки, зазначені вище. Термін оформлення субсидії Рішення про те, нараховувати субсидію чи ні, повинно бути прийнято протягом 10 днів після подання заяви та отримання даних від комунальних служб. Про прийняте рішення управління соцзахисту повинне повідомити заявника.
Крім того, для осіб, які на даний час уже отримують субсидії, не потрібно їх переоформляти ані в квітні ні жовтні. Це буде відбуватися автоматично.
На який термін надається субсидія?
Субсидія надається строком на 12 місяців, а не опалювальний період, як раніше (6 місяців). Після закінчення цього терміну субсидія буде продовжуватися автоматично. Тобто, людині, якій вона призначалася раніше, не треба знову звертатися за її отриманням та надавати будь-які документи, або писати заяву. Спеціалісти управління самостійно будуть збирати необхідну інформацію і протягом двох місяців з початку наступного періоду нарахування (наступні 12 місяців) повинні визначити, чи належить субсидія на кожну конкретну сім’ю з числа тих, які субсидувалися раніше. Якщо субсидія належиться сім’ї, то визначається, в якому розмірі вона буде виплачуватися весь наступний рік. Про рішення призначити субсидію і її розмірі повинні повідомити в письмовому вигляді.
У яких випадках припиняється виплата субсидії?
Надання раніше призначеної субсидії припиняється, якщо людина, яка її отримує, не оплачує обов’язковий розмір платежу, за винятком випадків, пов’язаних із затримкою виплати заробітної плати та пенсії, що підтверджується відповідними документами. Ще однією підставою для припинення виплати субсидії, як уже згадувалося, є приховування людиною своїх додаткових доходів, про що стане відомо працівникам управління соцзахисту. Якщо в сім’ї змінилися обставини, що впливають на розмір субсидії (наприклад, когось виписали з квартири, змінився перелік одержуваних від ЖКП, збільшилися доходи у кого-небудь з зареєстрованих мешканців, була здійснена купівля або оплата послуг на суму понад 50 тисяч грн.), то про це необхідно повідомити в соцзахист впродовж місяця. Якщо сім’я, що отримує субсидію, про такі зміни не повідомить, то, коли про це стане відомо (наприклад, надійде відповідна інформація з податкової, тощо), субсидія буде перерахована або скасована, а людина, яка приховала зміни, буде змушена повернути нараховану понад призначений розміру суму субсидії (або всю суму в разі її скасування) в подвійному розмірі.