1. Товарний облік для підприємців: правила, що не можна ігнорувати
Головне управління ДПС у Київській області повідомляє, що ведення обліку товарних запасів – один із важливих обов’язків фізичних осіб-підприємців. Це питання регулюється нормами Податкового кодексу України та іншими законодавчими актами.
Основні вимоги до обліку товарних запасів
Відповідно до п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» № 265/95-ВР, суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані вести облік товарних запасів та продавати лише ті товари, що відображені в такому обліку.
Згідно з п. 44.1 ст. 44 ПКУ, платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, що пов’язані з визначенням об’єкта оподаткування, на підставі первинних документів.
Ці вимоги не поширюються на ФОПів на єдиному податку — не платників ПДВ. За умови що вони не реалізують:
· технічно складні побутові товари на гарантії;
· лікарські засоби та вироби медичного призначення;
· ювелірні й побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення (абз. 3 п. 12 ст. 3 Закону про РРО).
Які документи підтверджують походження товарів?
Згідно з наказом Міністерства фінансів України № 496 від 03.09.2021, ФОП повинні вести Форму обліку товарних запасів, а також зберігати первинні документи, які підтверджують облік та походження товарів. До них належать: опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупки, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару (найменування суб’єкта господарювання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі – РНОКПП) або код згідно з ЄДРПОУ суб’єкта господарювання, серія та номер паспорта/номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.
Відповідно до п. 10 розд. II Порядку № 496, зазначені документи зберігаються у місці продажу до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.
Що робити при перевірці?
На вимогу контролюючих органів ФОП повинні надати документи, що підтверджують облік товарних запасів. Якщо оригінали документів відсутні, можна надати їх копії, а оригінали пред’явити до завершення перевірки (п. 11 розд. II Порядку № 496).
Дотримання вимог щодо ведення обліку товарних запасів допоможе уникнути штрафних санкцій та непорозумінь із податковими органами. Радимо завжди мати належним чином оформлені документи та регулярно перевіряти їхню наявність у місці ведення бізнесу.
Матеріали за посиланням:
https://kyivobl.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/885774.html
2. Податкова накладна з різними ставками ПДВ: відповідальність за прострочення
У період воєнного стану багато підприємців стикаються з труднощами в дотриманні податкових зобов’язань. Одним із частих запитань залишається відповідальність за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, особливо якщо в одній накладній поєднано операції з різними ставками ПДВ. Яка відповідальність передбачена за порушення граничного строку реєстрації податкової накладної, в якій одночасно відображено операції з постачання товарів/послуг, які оподатковуються за нульовою ставкою, та основною (або за ставкою 7, 14 відсотків)?
Головне управління ДПС у Київській області повідомляє, що згідно з Податковим кодексом України (ПКУ), граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) визначені п. 89 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ та ст. 201 ПКУ. Ці строки застосовуються до накладних, складених з 16 січня 2023 року, та діють протягом воєнного стану і ще шість місяців після його завершення.
За порушення термінів передбачено такі штрафи (п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ):
до 15 календарних днів – 2 відс. суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування;
від 16 до 30 календарних днів – 5 % такої суми ПДВ;
від 31 до 60 календарних днів – 10 % такої суми ПДВ;
від 61 до 365 календарних днів – 15 % такої суми ПДВ;
на 366 і більше календарних днів – 25 % такої суми ПДВ.
Водночас для операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою, діє спеціальна норма. Відповідно до п. 120¹.1 ст. 120¹ ПКУ, у разі прострочення реєстрації таких податкових накладних штраф становить 2% обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1020 грн. За матеріалами Категорія 101.27 “ЗІР”
Таким чином, за порушення граничного строку реєстрації податкової накладної, в якій одночасно відображено операції з постачання товарів/послуг, які оподатковуються за нульовою ставкою, та основною (або за ставкою 7 %, 14 %.) застосування штрафу буде здійснюватися:
► у розмірах, визначених п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ (в залежності від кількості днів прострочення) – щодо операцій, які оподатковуються за основною (або за ставкою 7, 14 відсотків);
► у розмірі, визначеному п. 1201.1 ПКУ (2 %. обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1020 грн) – щодо операцій з постачання товарів/послуг, які оподатковуються за нульовою ставкою.
Платникам ПДВ варто уважно ставитися до строків реєстрації податкових документів, щоб уникнути фінансових санкцій та зберегти ділову репутацію.
Матеріали за посиланням:
https://kyivobl.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/885776.html
3. Місцеві бюджети Київщини: надходження перевищили 7,6 млрд грн
Очільниця Головного управління ДПС у Київській області Юліана Козаченко наголосила: «За січень-березень 2025 року до місцевого бюджету Київщини надійшло 7,6 млрд грн, що на 1,6 млрд грн більше, ніж за аналогічний період минулого року. Темп зростання становить 127,6%. Відповідальна сплата податків бізнесом та громадянами є запорукою фінансової стабільності регіону, а отже – якісних змін у житті мешканців».
Ключовими факторами, які сприяли збільшенню податкових надходжень стали: підвищення економічної активності підприємств, офіційне працевлаштування працівників та активне використання електронних сервісів ДПС, які спрощують податкову звітність і сприяють зменшенню рівня тіньової економіки.
Матеріали за посиланням:
https://kyivobl.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/885778.html
4. Київщина: результативна робота Консультаційних центрів – у три рази менше заблокованих податкових накладних
Система моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків – ефективний інструмент податкового контролю, що запобігає зловживанням із податковими накладними.
«При збільшенні загальної кількості направлених на реєстрацію податкових накладних з початку року втричі скоротилась кількість заблокованих податкових накладних, розрахунків коригування. В січні цього року зупинка пн/рк в кількості була на рівні 1,6 %, в лютому – 0, 74 %, а в березні – 0, 62%», – повідомила заступник начальника ГУ ДПС у Київській області Валерія Буділовська.
Поширеною помилкою є думка, що податкові накладні блокують фахівці податкової служби. Блокування накладних відбувається системою моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків автоматично, за умов виключення впливу людського фактору. Завданням фахівців Консультаційного центру зупинки пн/рк є надання практичних рекомендацій щодо запобігання блокування, роз’яснення правил та механізмів процесу блокування, щоб його уникнути. У разі якщо платник все ж потрапив до переліку ризикових, реєстрації пн/рк – оперативна комунікація із фахівцями та надання рекомендацій, щодо реєстрації пн/рк.
Начальник управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків податкової служби Київщини Данило Карпусенко розповів, що наразі серед основних причин блокування податкових накладних найчастіше зустрічаємо: відсутність таблиці виробника товарів/робіт/послуг, націнка в 1,5 рази на товари/роботи/послуги за період з 2017 року, попередня оплата за товари, роботи, послуги, придбання товарів/робіт/послуг у неплатників ПДВ.
Які дії підприємства, що потрапило до переліку ризикових, зупинки пн/рк?
1. Ознайомитись із рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника в податку, зупинки пн/рк.
2. У разі виникнення питань звернутись за допомогою до фахівців Консультаційного центру пн/рк ГУ ДПС у Київській області. Зателефонувати за номером гарячої лінії +38(096) – 092-12-45, отримати роз’яснення. У разі необхідності домовитись про зручний час та формат зустрічі.
Отримайте професійну консультацію у податковій службі Київщини – працюємо для вашого бізнесу!
Матеріали за посиланням:
https://kyivobl.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/885887.html
ГУ ДПС у Київській області
Залишаємось на зв’язку:
Комунікаційна платформа: kyivobl.ikc@tax.gov.ua
Підписатись на сторінку Фейсбук ГУ ДПС у Київській області https://www.facebook.com/tax.kyiv.oblast
Підписатись на сторінку Ютуб ГУ ДПС у Київській області
https://youtube.com/channel/UCorQvl-qMpj1Tnvz35Mgg6g?si=5OtBBEN5G8bh3q7f