Уряд ухвалив постанову, якою описав механізм монетизації субсидій, який фактично розпочнеться вже у березні.

Що таке монетизація субсидій?

Це адресна соціальна допомога держави на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі. Вона стосується практично 4 млн. домогосподарств, які є одержувачами субсидій у нашій державі.

Де отримати мою субсидію?

Близько 70% людей, які отримують субсидію – це пенсіонери. Їм принесуть субсидію разом з пенсією. Працівники бюджетної сфери, які обслуговуються в «Ощадбанку», так само через свої картки зможуть отримати кошти субсидії. Всі інші громадяни у поштову скриньку отримають інформація про те, що вони мають отримати свої кошти в будь-якому відділені «Ощадбанку», і в цьому ж повідомлені буде зазначено, які саме документи їм треба буде мати при собі, щоб отримати ці кошти.

Попередньо, як пояснили в Мінсоцполітики, це лише документ, який посвідчує особу.

А можна субсидію витратити на власний розсуд?

Субсидії є адресними. Вони йдуть як допомога держави людині в оплаті комунальних послуг. Говорити про те, що люди можуть розпоряджатися ними на свій розсуд, не зовсім правильно. Ці кошти людина отримає, розрахується за комунальні послуги і, якщо в неї залишається щось – то цим залишком вона буде користуватися на власний розсуд. Тим, у кого в платіжках за лютий є переплати за рахунок субсидії в попередніх періодах, то кошти, які людина отримуватиме після запровадження монетизації, бажано притримати і не використовувати до моменту, коли будуть виконані всі звірки щодо субсидій, щоб були кошти для остаточного розрахунку. А далі, вже пізніше, ці кошти можна використати на свій розсуд. Але щоб у майбутньому не було неприємних сюрпризів, краще кошти притримати до травня.

Монетизована субсидія більша чи менша?

Розмір субсидії є той самий. Якщо людині призначено субсидію на 1000 гривень на якісь послуги, то тисяча гривень і буде виплачена готівкою. Сума не змінюється, алгоритм розрахунку той самий, що й при немонетизованій субсидії.
ОСББ і монетизація субсидій

Монетизація субсидій ніяк не стосується ОСББ. Відповідно до закону, субсидія виплачується громадянину у грошовій формі. Тому ОСББ не повинно відкривати ні рахунків в «Ощадбанку», ні подавати якісь реєстри одержувачів тощо. ОСББ має свої стосунки зі споживачами в будинках: об’єднання нараховує 100% суму витрат на управління будинками і, таким чином, має відносини член ОСББ – саме об’єднання співвласників, а питання соцзахисту людина має вирішувати безпосередньо з управлінням соцзахисту. І ОСББ мають буди повністю виключеними з адміністрування субсидій державою. Тому що соціальний захист – це держава і громадянин, а не будь-який посередник.

Про мою субсидію не забудуть?

Зараз йде звірка реєстру одержувачів субсидій і передача цього реєстру до «Ощадбанку». Якщо ми говоримо про пенсіонера – то верифікація відбувається з Пенсійним фондом. Мінсоцполітики узгоджує реєстр одержувачів субсидій і пенсіонерів. Що стосується непенсіонерів, то фактично зараз відбувається звірка у всіх управліннях соцзахисту і передавання єдиного реєстру до «Ощадбанку». Щоб людина прийшла до будь-якого відділення, назвала своє прізвище, дала документ, що підтверджує особу, і її в цьому реєстрі знайшли і виплатили суму, яка їй призначена в готівковій формі. Люди мають встигнути в березні це зробити.

А якщо форс-мажор?

Ситуації бувають різними: людина у лікарні чи у відрядження поїхала, і тому можуть бути затримки. Але у споживачів є час до травня, коли управління соцзахисту буде робити звірку з усіма надавачами послуг і виявляти, чи є заборгованість з оплати послуг у кожного субсидіанта. Тоді вже, якщо в людини є субсидія, ця субсидія була перерахована і отримана в Ощадбанку, але комунальний платіж не сплачено, то тоді може бути порушено питання при призначенні субсидії на наступний період. Травень – це час «Ч», коли абсолютно критично, щоб ніякої заборгованості в одержувача субсидій не було. Щоб була можливість призначити йому субсидію на новий опалювальний сезон або продовжити на літо.

Додаткові угоди потрібні?

Ні, але після травня всім отримувачам субсидій треба буде звернутись в управління соцзахисту і ще раз подати заяви на одержання субсидій. Тому що управління соцзахисту хоче мати номери телефонів усіх одержувачів субсидій, щоб був з ними постійний контакт.

У бюджеті вистачить грошей?

Кошти на субсидії в бюджеті є, але питання в тому, чи уряд забезпечить дисципліну платежів. Мінсоцполітики має адмініструвати ці кошти відповідно до бюджету, і це їхня відповідальність, щоб люди вчасно отримали гроші. Вчасно – це до дати, коли наступає кінцевий термін оплати комунальних послуг – 20-те число наступного місяця. Зараз Мінсоцполітики обіцяє, що вже 12-13 березня гроші надійдуть до «Ощадбанку» для отримувачів субсидій-непенсіонерів. Тому в цей період теоретично людина вже може йти за грошима, щоб вчасно оплатити комунальні послуги.

Навіщо це мені і державі?

1) Прозорість. Через пряму систему адміністрування споживач-держава, яка нарахувала субсидії. Щоб не було ніяких зловживань, «мертвих душ», подвійного нарахування субсидій тій чи іншій родині. Тепер людина з одним і тим самим ідентифікаційним кодом не зможе отримати субсидію двічі.

2) Зрозумілість. Людина буде знати – тепер їй держава перерахувала умовно тисячу гривень, і вона розраховується відповідно до показів всіх лічильників. Є платіжка, є гроші від держави, є те, що споживач має доплатити. Якщо зекономив на світлі чи газі – гроші залишає собі.

3) Усунення будь-яких посередників в адмініструванні субсидій. Кінцева мета монетизації – щоб була відповідальна держава в особі Мінсоцполітики і за правильність нарахувань субсидій, і за правильність та вчасність розрахунків. Щоб не перекладалась відповідальність на інші міністерства. Щоб українці могли увійти в систему реформування ринку газу, ринку електроенергії, управління компослугами без прив’язки до так званих механізмів взаємозаліків між учасниками розрахунків.

Коментарі