Електронні лікарняні

221

З 1 червня 2021 року розпочато впровадження електронних листків непрацездатності. Заплановано поступовий перехід від листків непрацездатності на паперових носіях. В повному обсязі старт планується з 1 вересня 2021 року.

Електронний листок непрацездатності формується (видається) за допомогою програмних засобів з електронного реєстру листків непрацездатності (далі — ЕРЛН, Реєстр) на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і реєструється за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності в Реєстрі електронних документів. Він є підставою для звільнення від роботи, оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Формує та веде даний реєстр Пенсійний фонд України (ПФУ). Він же і є володільцем даних.

Отримати інформацію про електронний листок непрацездатності може:

1) страхувальник (роботодавець) — через електронний кабінет застрахованої особи та страхувальника на порталі послуг ПФУ (https://portal.pfu.gov.ua/) (вкладка «Дані з Електронного реєстру листків непрацездатності»);

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Страхувальник може отримувати інформацію з Реєстру щодо застрахованої особи (працівника) за період перебування з нею в трудових відносинах.

2) застрахована особа (працівник) — через свій електронний кабінет на вищезазначеному вебпорталі ПФУ.

Сервіс, звичайно, буде надаватися для зареєстрованих користувачів, які увійшли на вебпортал ПФУ за ЕЦП (електронний цифровий підпис).

ДО ВІДОМА. Застрахована особа може отримати паперовий витяг, звернувшись до ПФУ усно з наявними оригіналами документів (п. 16 Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього). Пошук відомостей у Реєстрі здійснюється за ПІБ та датою народження застрахованої особи, її реєстраційним номером облікової картки платника податків за принципом повного збігу всіх зазначених ідентифікаторів пошуку та/або кожного окремого із зазначених ідентифікаторів пошуку.

При внесенні інформації в Реєстр, лікар повинен буде зазначити в системі найменування та податковий номер страхувальника, у якого працює пацієнт. Страхувальникам (роботодавцям) радимо заздалегідь проінформувати своїх працівників про податковий номер підприємства.

«Запуск електронних лікарняних — важливий крок для впровадження режиму «без паперу» у медичній та соціальній сферах. Це — сервіс, який полегшить життя пацієнтів, лікарів та роботодавців. Завдяки е-лікарняним вдасться знищити корупційні зловживання в цій сфері та заощадити кошти для держави», — розповів Віце-прем’єр-міністр України – Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

Процес отримання лікарняного для українців значно спростився. Пацієнт приходить до лікаря на огляд. Лікар створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність у Реєстрі та завіряє його КЕПом. Ви отримаєте про це повідомлення від E-health. Звідти за кілька секунд лікарняний потрапляє до Реєстру Пенсійного фонду. Там формується електронний листок непрацездатності — це саме той документ, за яким вам нараховують виплати. Про це ви також отримаєте повідомлення на телефон, вже від ПФУ.

«Запроваджені зміни запрацюють поступово. Для цього потрібні час, навчання та роз’яснення для медичних працівників та усіх, хто дотичний до цього процесу. Але хочу запевнити, що ми зі свого боку готові підтримувати та додатково пояснювати за потреби. Адже ми йдемо до того, щоб зробити процес отримання лікарняного максимально зручним та прозорим», — зазначив Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко.

Важливо, що до Пенсійного фонду потрапить лише та інформація, яка необхідна для нарахування виплат, а саме причина непрацездатності, період лікарняного та лікар, який його виписав. Ні ПФУ, ні роботодавець не будуть знати діагноз. Кожен документ можна буде перевірити за спеціальним номером на сайті Пенсійного фонду.

«Е-лікарняний – це новий прогресивний кейс для України, який завдяки нашим спільним зусиллям сьогодні стартував. Впровадження е-лікарняного дозволить роботодавцю і Фонду бачити в перший день, що застрахована особа захворіла і в якій лікарні чи який сімейний лікар сформував медичний висновок про хворобу цієї особи.

Як результат ми одержали систему, що дозволить ефективно застосовувати ризикоорієнтовані підходи до перевірки листків непрацездатності та проведення страхових виплат, що спростить процедуру», — зазначив перший заступник Міністра соціальної політики Євген Котик.

Із червня по серпень в Україні діятиме перехідна модель впровадження е-лікарняних — медичні заклади поступово переходитимуть на формування електронних медичних висновків про тимчасову непрацездатність. А з 1 вересня цього року всі медзаклади мають формувати їх в електронному вигляді.

Проект створено за підтримки програми EGAP, що виконується Фондом Східна Європа і фінансується Швейцарією. А також вдячні за співпрацю МОЗ, НСЗУ, Мінсоцполітики, ПФУ та Фонду соціального страхування України.

Коментарі